Robert's Photography and Digital Art | Foto og Photoshop Guider

MACRO FOTOGRAFERING

  • 30.04.2016 kl.16:46

I dag skal jeg snakke litt om Macro fotografering og lite kostbart ekstra utstyr man kan kjøpe for å ta enda bedre macrobilder. Jeg er ikke veldig god på dette selv, men vil formidle den kunnskapen jeg har fått ved å lese og prøve ut forskjellige ting selv.

Utbredelsen av digital fotografering har tatt bort en av de mest utfordrende problemer med fotografering: hvordan man skyter macro bilder uten en haug av spesialisert utstyr. Nå kan du komme tett på motivet ta macro bilder digitalt og ende opp med en 100 prosent suksessrate.

Jeg vet at jeg ikke er alene når jeg sier at macrofotografering er en absorberende aktivitet: å få til ett «close up» Bilde av f.eks en flue så du ser detaljene i øynene dems er tidkrevende og en tålmodighetsprøe uten om det vanlige. Det må være utrolig heftig og få til. Det er ingenting mer gledelig enn å gjøre en stor print av et insekt, mineral prøve eller andre små gjenstander som normalt er for små til at det blotte øye kan se det.

For å skyte macro i disse dager trenger du så klart ett speilreflekskamera, stativ og fjernutløser er et absolutt minimum. Men i tillegg kan man ha noen ekstra utstyr for og forsterke forstørelsen av ekstremt små objekter/motiver. Man kan begynne å sette på en diopter linse på den eksisterende standard linsen ... dette vil gi en grad av forstørrelse; du kan også sette på ett forlengelsesrør mellom det vanlige objektivet og kamerahuset; du kan også kjøpe en Macro belg og plassere dem mellom linsen og kamera huset. Eller om man har mye penger kan man investere i en ganske dyre optik for kun macro fotografering.

I disse dager, gjør vår digitale verden det med lett het! Med et digitalt kamera - kompakt eller DSLR - selv nybegynnere blir overrasket over hvor lett det er å gjøre «close up» bilder virkelig, virkelig store selv om objektet/motivet er virkelig lite

I virkeligheten, kan du komponere digitale macrobilder så enkel eller så komplisert som du ønsker det skal være: selv med et billig kamera kan ta bilder av den lille verden foran deg.

Jeg går ikke i mer detalj når det kommer til komposisjon og den slags. Ville bare nevne at med ikke alt for kostbart ekstra utstyr kan man ta gode macro bilder. Selv har jeg kun brukt en macro zoom linse på bildene i innlegget. Var dette nyttig for deg?

ANDRE INNLEGG

#foto #fotoblogg #fotograf #hobby #macrofoto #fototips #fotoguid #closeup #fotoutstyr #diopterlinse #forlengelsesrør #macrobelg #rpandda #drammen 

13 Kommentarer

Wendy

30.04.2016 kl. 16:55
Veldig fine bilder! Holder også på meg macro- fotografering.. bare ta en titt innom bloggen vist du vil ?3

---> Ny leser :)
Wendy: takk for det. Macro er gøy det. Hva er bloggadresseen din da? Så skal jeg ta meg en titt jeg. Det er alltid spennende

Znippen.no

30.04.2016 kl. 17:00
Så fine bilder, macro er kjempemorsomt :D Håper du har en god helg! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den :)
Snippen: Takk. Macro er utrolig gøy. Skal ta en titt på bloggen din jeg

Anne Grethe

30.04.2016 kl. 17:23
Mqcro er utrolig moro. Fikk Extensions til mitt kamera tidligere i år, funker veldig bra :)
Anne Grethe/FotoSeljordslia: Hva slags extension kjøpte du?

dvergpinschere i mitt hjerte

30.04.2016 kl. 17:56
Flott innlegg! Men man behøver ikke speilrefleks kamera for å ta makrobilder. Jeg tar en del, og bruker et Canon Powershot sx60hs.. Det har en makro innstilling.., ingen spesiell linse eller noe.. Blir flotte resultater.. For mitt formål da..og jeg bruker aldri stativ.. Men bildene mine er sikkert ikke gode nok for en proff..men gode nok for meg! :-) Veldig gøy å prøve seg frem!
dvergpinschere i mitt hjerte: Det har du rett i, nevnte vel ikke det i blogg innlegget. Men fordelen med speilreflekskamera er at du har full kontroll på blender, lukkerhastight etc. kontra å bruke macro innstilling på kameraet. Men ved ekstrem "close up" er stativ et "must have" for å unngå rystelser/bevegelser i kamra når man skal ta bildet. Jeg er absolutt ingen proff så det er sagt. Jeg dette som hobby men bruker noe tid på det.

Anne Grethe

30.04.2016 kl. 18:00
Kenko tubeset 12+20+24mm ringer, syns igrunn de funker bra :)
Anne Grethe/FotoSeljordslia: så kult. Blir gøy å se macro bildene dine fremover ??

fotogleden

30.04.2016 kl. 22:32
Åh så fine bilder! Elsker å ta nærbilder selv ;)
fotogleden: Macro er ganske tøft om man får der til. Men man må finne rett motiv og det er ikke alltid lett

Tone V.

01.05.2016 kl. 15:40
Stilig :) Jeg har også fått interessen for macrobilde - har fått tatt en del macro i det siste : )

Skriv en ny kommentar

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no