Robert's Photography and Digital Art | Foto og Photoshop Guider

Blogglisten
Free Mass Ping
Google Ping

Forstå ISO, lukkertid og blenderåpning - En veiledning for nybegynnere #FOTOTIPS 

  • 20.02.2017 kl.00:06

God Kveld folkens.

Fikk så utrolig god respons på det SISTE Fototipset mitt så kaller på med ett nytt ett nå. 

SONY DSC

DETTE VIL DU LÆRE OM I DAG: 
  • ISO 
  • BLENDER ÅPNING  
  • LUKKERHASTIGHET  
  • HVORDAN DE 3 FAKTORENE JOBBER SAMMEN 

 Det er vanskelig å ta gode bilder uten å ha en solid forståelse av hva ISO, Lukkertid og Blenderåpning er - De tre viltigste faktorene i ett perfekt eksponert bilde, også kjent som "Eksponerings Trianglen". Mens de fleste nye speilreflekskameraer har "Auto" modus som automatisk velger riktig lukkertid, blenderåpning og ISO for eksponering din, men ved å bruke automodus setter du begrensninger for hva du kan oppnå med kameraet. I mange tilfeller må kameraet gjette hva som den riktige eksponeringen bør være ved å evaluere mengden av lys som passerer gjennom linsen. Forståelsen for hvordan ISO, lukkertid og blenderåpning funger sammen, tillater fotografen å ta full kontroll over situasjonen ved å manuelt styre kameraet. 

SONY DSC

ISO 

ISO er kameraets grad av følsomhet for lys. Det måles vanligvis i form av tall, jo lavere tall jo lavere følsomhet for tilgjengelig lys, mens høyere tall betyr mer følsomhet. Mer følsomhet kan kommme på bekostning eksponeringen av bildet (kan fort bli unsereksponert i dårlig lys), men med høy ISO verdi også megden korn/støy i bildene du skyter. Eksempler på ISO: 100, 200, 400, 800, 1600. 

SONY DSC

LUKKERHASTIGHET 

Er tiden kameraets lukker er åpen for å slippe inn lys til kameraets sensor. Lukkerhastigheter blir vanligvis målt i brøkdelen av et sekund, når de er under et sekund. Jo lavere lukkerhastigheten er jo mer lys slippes inn til kameraets sensor, og brukes ved dårlie lys forhold og til natt fotografering, mange bruker også langexponering på landskaps bilder også, mens rask lukkertid bidrar til å fryse bevegelse, som for eksempel brukes kort lukkertid til å ta bilder av idrettsutøvere o.l. Eksempler på lukkertider: 1/15 (1/15 del av et sekund), 1/30, 1/60, 1/125. 

SONY DSC
BLENDER ÅPNING  

Blenderåpning er justerer størrelsen på hullet i en linse, der lyset slippes inn til kamerahuset.  

 Jo større åpningen er jo mer lys blir sluppet inn til kameraets sensor.Blenderåpningen bestemmer også "the depth of field" (DOF eller dybde skarpheten)  som er den delen av en komposisjonen som bestemmer om du vil ha "blury" bakgrunn eller ikke. Dersom åpningen er liten, blir dybdeskarpheten så å si lik i hele bildet (kommer litt ann på linsen din også, brukes ofte i landskaps bilder), mens hvis åpningen er stor, blir det mindre dybdeskarphet.  

På fotospråket, blir Blenderåpningen  gjengitt som ett "F" nummer (også kjent som "brennvidde" ettersom F-tallet er forholdet mellom diameteren av blenderåpningen og lengden på linsen).  

Eksempler på F-tall er:F/1,4, F/2,0, F/2,8 osv. 

SONY DSC

Hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO jobber sammen for å gi riktig eksponering? 

Å ha en god forståelse for eksponering og hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO påvirker eksponeringen, må vi forstå hva som skjer i kameraet når bildet blir tatt. 

Bilde fra Google

Når du retter kameraet mot et motiv og trykker på utløserknappen, blir motivet sluppet inn i kameralinsen i en form av lys. Hvis motivet er godt opplyst, er det rikelig med lys som passerer inn i linsen, mens hvis du tar et bilde med dårlige lysforhold, blir det så klart mindre lys som  passerer linsen. Når lyset kommer inn i objektivet, passerer det ulike optiske elementer laget av glass, deretter passerer det objektivets "Blender Åpning" (en åpning inne i objektivet som kan endres fra liten til stor). Når lyset passerer blenderåpningen, så treffer den lukkergardinen, den er som et vindu som er lukket til enhver tid, men åpnes når det trengs. Lukkeren åpnes deretter i løpet av millisekunder, slik at lyset treffer kamerasensoren for en bestemt tidsperiode. Denne bestemt tidsperiode kalles "Blender Åpning/Shutter Speed" og tiden kan være ekstremt kort (opp til 1/8000 del av et sekund) eller lang tid (opptil 30 sekunder). Enkelte kameraer har Bulp funksjon som gjør at du kan få lenger eksponering en 30 sekunder. Sensoren samler da lyset, basert på en forhåndsdefinert følsomhet, også kjent som "ISO". Deretter lukkes lukkeren og lyset er helt blokkert fra å nå kamerasensoren. 

Bilde fra Google

For å få bildet riktig eksponert, slik at det ikke er for lyst eller for mørkt, må lukkertiden, blenderåpningen og ISO trenger disse 3 faktorene å jobbe sammen. Når masse lys slippes inn i linsen (la oss si det er høylys dag med mye sollys), hva skjer når blenderåpningen er svært liten? 

Masse lys blir blokkert. Dette betyr at kamerasensoren vil trenge mer tid for å samle nok lys. Hva må skje for at sensoren  får samlet riktig mengde lys? 

Det er riktig, lukkeren må holdes åpen lenger. Så, med en meget liten blenderåpning, ville vi trenge mer tid, det vil si at vi må bruke lengre lukkerhastighet for at sensoren skal få samlet nok lys til å produsere et riktig eksponert bilde. 

Bilde fra Google

Men hva vil skje hvis objektivets blenderåpning var veldig stor?

Selvfølgelig, da vil mye mer lys treffer sensoren, så vi trenger en mye kortere lukkertid for at bildet skal bli riktig eksponert. Hvis lukkerhastigheten er for lang, vil sensoren få mye mer lys enn den trenger og det vil bli feil eksponert, altså for lyst. De hvite områdene vil bli «brennende», dette er det som kalles overeksponering (overeksponert bilde). Det overeksponerte område av bildet vil se svært lyst eller helt hvitt. Men det motsatte skjer dersom lukkerhastigheten er for rask, da får ikke sensoren samlet nok lys og bildet vil bli mørkt. Dette er det vi kaller undereksponering (undereksponert bilde). 

Jeg utfordrer deg til å Eksprimentere med dette selv så er det lettere å forstå hva de forskjellige innstillingene gjør med eksponeringen av bildet ditt. Post gjerne eksempler i kommentar feltet her. 

SONY DSC
Du finner også flere Fototips jeg har skrevet HER. 

Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang. Takk for at du tok deg tid til å ta en tur innom bloggen min, setter pris på det. Du kan også følge meg på Facebook, Flickr og Adobe Portfolio. Du finner også noen Photoshop Guider jeg har laget på min YouTube.  

Vi høres snart igjen med nye opplæringer og bilder.  

ANONSE: Trenger du Fotograf? Eller ønsker ett bilde redigert?  
Se DETTE innleget på fotobloggen min nå! 

 Robert's Photography And Digital Art  
All Rights Reserved ©2017 
Foto og tekst av: Robert Pedersen

#foto #fotoblogg #fotograf #hobby #fototips #fotoguid #ISO #blenderåpning #lukkerhastighet #eksponering #komposisjon #rpandda #drammen #gullskogen #gård #snegl #macro #landskap #blomst #natur #gullskogengård#oslo

4 Kommentarer

dvergpinschere i mitt hjerte

20.02.2017 kl. 08:56
Så flotte tips! Er viktig dette, og beste måten å forstå på, er å prøve seg frem..men jeg sliter fortsatt med å forstå det helt..men begynner å skjønne det..og det gjelder å trene, og trene..Ha en strålende dag!
dvergpinschere i mitt hjerte: Takk. Eneste måten å lære på er å prøve å feile.

Iselin Renée

20.02.2017 kl. 10:50
Fint innlegg :)
Iselin Renée: Tusen takk

Skriv en ny kommentar

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no