Robert's Photography and Digital Art | Foto og Photoshop Guider

Hva er hashtag og hvordan bruke det riktig

  • 27.02.2017 - 06:30

Hei igjen. 

Her kommer mitt andre BLOGG TIPS. Denne gangen tar jeg for meg HASHTAG, jeg skal fortelle kort om hva det er og hvordan du bruker det mest mulig effektivt for å få de som søker etter ett spesielt tema kan finne din side gjennom HASHTAG


Språkrådets termwiki anbefales "Emneknagg" som norsk synonym for engelsk "hashtag"


Bilde fra Google

 

HVA ER HASHTAG 

Hashtag eller Emneknagg på norsk, er en type etikett eller metadatatag brukes på sosiale nettverk som Facebook, Twitter og Instagram for å nevne noen. Blir også brukt i microblogging tjenester som gjør det enklere for brukerne å finne meldinger/poster med et bestemt tema eller innhold. Brukere oppretter og bruker hashtags ved å plassere hash tegnet # (også kjent som antall tegn eller nummertegn) foran et ord eller ett uttrykk, enten i hovedteksten i en melding eller på slutten. Ved å klikke på hashtagen vil du finne alt innhold som har blitt postet med samme hashtag. En hashtag stream arkiverer alt som har samme hashtag i ett slags hashtag bibliotek og det oppdateres kontinuerlig. For eksempel, på fotodelingstjeneste Instagram, tillater f.eks hashtagen #hdr brukere å finne alle innleggene som inneholder hdr bilder. Dette er pga. de er tagget med samme hashtag.

Bilde fra Google

De fleste sosialemedier har egne regler for bruk av hashtag som kan dreie seg om begrensning på antall hashtags per innlegg o.l. En av de mediene som har klare retningslinjer for bruk av hashtag er Twitter

På grunn av den omfattende bruken, ble hashtag lagt til Oxford English Dictionary i juni 2014. Begrepet hashtag kan også referere til hash symbolet selv når det brukes i sammenheng med en hashtag

Du kan lese mer om hashtagens opprinnelse og mye mer på Wikipedia

Bilde fra Google

RIKTIG BRUK AV HASHTAG

Man bør være mer kritisk og nøyaktig når man bruker hashtags.

Jo mer spesifikk du klarer å være når du bruker hashtag, jo mer større sannsynlighet for å nå ut til det rette publikum. Og treffe rett målgruppe betyr vanligvis mer engasjement, og flere faste følgere. 

Hvis du ikke har din egen blogg hashtag, kan du sikkert bare lage en selv. Jeg bruker #rpandda til min blogg. Dette gjør det enkelt for mine følgere og finne alle mine blogginnlegg f.eks

Hashtags er et effektivt verktøy - når det blir brukt riktig.

Bilde fra Google

RIKTIG BRUK

  • Velg emneord som er relevante for innlegget ditt.
  • Bruk korte, forståelige ord. Tenk på hvilke ord andre vil søke på.

Bilde fra Google

FEIL BRUK

  • Ikke tagg irrelevante ord som "og", "på", "skal", "hei" osv... det er ingen som søker på dem uansett, og det ser bare uryddig ut.
  • kke bruk hashtags som ikke har noe med innlegget ditt å gjøre. Det er spam. For det første irriterer det dem som søker på akkurat den taggen og får opp innlegg om helt andre ting i stedet, og for det andre risikerer du at vi sperrer deg fra å bruke hashtag-funksjonen. Ville du likt å søke på f.eks #HDR og istedet finne 20 innlegg om fitness, et innlegg om kosthold, og to lister med "ting jeg jeg gjorde i helga"?
  • Ikke bruk mellomrom eller tegn som bindestrek, kolon, utropstegn, hjerte... de virker ikke i tags. (men husk mellomrom mellom hashtaggene)
  • Hashtaggene skal speile innholdet i akkurat det innlegget, ikke i bloggen generelt. Har du for eksempel en fotoblogg skal du likevel ikke tagge innlegg som handler om alt mulig annet enn foto med #fotoblogg 

Bilde fra Google

Noen flere tips:

  • Rettskriving er en fordel (d'oh!), ikke min sterkeste side for å si det sånn hehe.
  • Bruk entallsform (hund, katt i stedet for hunder, katter)... eller bruk begge deler.
  • Bruk bilder i innleggene... da synes du bedre på hashtaglistene.
Bilde fra Google

Det var alt for denne gang. Så håper jeg du likte dette tipset. Og ikke glem at du finner masse foto innhold og mye annet på fotobloggen min.

Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang. Takk for at du tok deg tid til å ta en tur innom bloggen min, setter pris på det.

Du kan også følge meg her: FacebookFlickrTwitterYouTube og  Adobe Portfolio.  

 

ANONSE:
"Trenger du Fotograf? Eller ønsker ett bilde redigert?" 
Se DETTE innlegget på fotobloggen min NÅ!

 

På gjensyn


  Forige                                                     Neste  


                                                                                                                                                                            

Robert's Photography And Digital Art
All Rights Reserved ©2017 
Tips skrevet av: 
Robert Pedersen 

 

#fotoblogg #blogg #bloggno #bloggtips #sosialemedier #facebook #twitter #instagram #rpandda  #drammen

Kilde:

.

Forstå ISO, lukkertid og blenderåpning - En veiledning for nybegynnere #FOTOTIPS 

  • 20.02.2017 - 00:06

God Kveld folkens.

Fikk så utrolig god respons på det SISTE Fototipset mitt så kaller på med ett nytt ett nå. 

SONY DSC

DETTE VIL DU LÆRE OM I DAG: 
  • ISO 
  • BLENDER ÅPNING  
  • LUKKERHASTIGHET  
  • HVORDAN DE 3 FAKTORENE JOBBER SAMMEN 

 Det er vanskelig å ta gode bilder uten å ha en solid forståelse av hva ISO, Lukkertid og Blenderåpning er - De tre viltigste faktorene i ett perfekt eksponert bilde, også kjent som "Eksponerings Trianglen". Mens de fleste nye speilreflekskameraer har "Auto" modus som automatisk velger riktig lukkertid, blenderåpning og ISO for eksponering din, men ved å bruke automodus setter du begrensninger for hva du kan oppnå med kameraet. I mange tilfeller må kameraet gjette hva som den riktige eksponeringen bør være ved å evaluere mengden av lys som passerer gjennom linsen. Forståelsen for hvordan ISO, lukkertid og blenderåpning funger sammen, tillater fotografen å ta full kontroll over situasjonen ved å manuelt styre kameraet. 

SONY DSC

ISO 

ISO er kameraets grad av følsomhet for lys. Det måles vanligvis i form av tall, jo lavere tall jo lavere følsomhet for tilgjengelig lys, mens høyere tall betyr mer følsomhet. Mer følsomhet kan kommme på bekostning eksponeringen av bildet (kan fort bli unsereksponert i dårlig lys), men med høy ISO verdi også megden korn/støy i bildene du skyter. Eksempler på ISO: 100, 200, 400, 800, 1600. 

SONY DSC

LUKKERHASTIGHET 

Er tiden kameraets lukker er åpen for å slippe inn lys til kameraets sensor. Lukkerhastigheter blir vanligvis målt i brøkdelen av et sekund, når de er under et sekund. Jo lavere lukkerhastigheten er jo mer lys slippes inn til kameraets sensor, og brukes ved dårlie lys forhold og til natt fotografering, mange bruker også langexponering på landskaps bilder også, mens rask lukkertid bidrar til å fryse bevegelse, som for eksempel brukes kort lukkertid til å ta bilder av idrettsutøvere o.l. Eksempler på lukkertider: 1/15 (1/15 del av et sekund), 1/30, 1/60, 1/125. 

SONY DSC
BLENDER ÅPNING  

Blenderåpning er justerer størrelsen på hullet i en linse, der lyset slippes inn til kamerahuset.  

 Jo større åpningen er jo mer lys blir sluppet inn til kameraets sensor.Blenderåpningen bestemmer også "the depth of field" (DOF eller dybde skarpheten)  som er den delen av en komposisjonen som bestemmer om du vil ha "blury" bakgrunn eller ikke. Dersom åpningen er liten, blir dybdeskarpheten så å si lik i hele bildet (kommer litt ann på linsen din også, brukes ofte i landskaps bilder), mens hvis åpningen er stor, blir det mindre dybdeskarphet.  

På fotospråket, blir Blenderåpningen  gjengitt som ett "F" nummer (også kjent som "brennvidde" ettersom F-tallet er forholdet mellom diameteren av blenderåpningen og lengden på linsen).  

Eksempler på F-tall er:F/1,4, F/2,0, F/2,8 osv. 

SONY DSC

Hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO jobber sammen for å gi riktig eksponering? 

Å ha en god forståelse for eksponering og hvordan lukkertid, blenderåpning og ISO påvirker eksponeringen, må vi forstå hva som skjer i kameraet når bildet blir tatt. 

Bilde fra Google


Når du retter kameraet mot et motiv og trykker på utløserknappen, blir motivet sluppet inn i kameralinsen i en form av lys. Hvis motivet er godt opplyst, er det rikelig med lys som passerer inn i linsen, mens hvis du tar et bilde med dårlige lysforhold, blir det så klart mindre lys som  passerer linsen. Når lyset kommer inn i objektivet, passerer det ulike optiske elementer laget av glass, deretter passerer det objektivets "Blender Åpning" (en åpning inne i objektivet som kan endres fra liten til stor). Når lyset passerer blenderåpningen, så treffer den lukkergardinen, den er som et vindu som er lukket til enhver tid, men åpnes når det trengs. Lukkeren åpnes deretter i løpet av millisekunder, slik at lyset treffer kamerasensoren for en bestemt tidsperiode. Denne bestemt tidsperiode kalles "Blender Åpning/Shutter Speed" og tiden kan være ekstremt kort (opp til 1/8000 del av et sekund) eller lang tid (opptil 30 sekunder). Enkelte kameraer har Bulp funksjon som gjør at du kan få lenger eksponering en 30 sekunder. Sensoren samler da lyset, basert på en forhåndsdefinert følsomhet, også kjent som "ISO". Deretter lukkes lukkeren og lyset er helt blokkert fra å nå kamerasensoren. 

Bilde fra Google


For å få bildet riktig eksponert, slik at det ikke er for lyst eller for mørkt, må lukkertiden, blenderåpningen og ISO trenger disse 3 faktorene å jobbe sammen. Når masse lys slippes inn i linsen (la oss si det er høylys dag med mye sollys), hva skjer når blenderåpningen er svært liten? 

Masse lys blir blokkert. Dette betyr at kamerasensoren vil trenge mer tid for å samle nok lys. Hva må skje for at sensoren  får samlet riktig mengde lys? 

Det er riktig, lukkeren må holdes åpen lenger. Så, med en meget liten blenderåpning, ville vi trenge mer tid, det vil si at vi må bruke lengre lukkerhastighet for at sensoren skal få samlet nok lys til å produsere et riktig eksponert bilde. 

Bilde fra Google


Men hva vil skje hvis objektivets blenderåpning var veldig stor?

Selvfølgelig, da vil mye mer lys treffer sensoren, så vi trenger en mye kortere lukkertid for at bildet skal bli riktig eksponert. Hvis lukkerhastigheten er for lang, vil sensoren få mye mer lys enn den trenger og det vil bli feil eksponert, altså for lyst. De hvite områdene vil bli «brennende», dette er det som kalles overeksponering (overeksponert bilde). Det overeksponerte område av bildet vil se svært lyst eller helt hvitt. Men det motsatte skjer dersom lukkerhastigheten er for rask, da får ikke sensoren samlet nok lys og bildet vil bli mørkt. Dette er det vi kaller undereksponering (undereksponert bilde). 

Jeg utfordrer deg til å Eksprimentere med dette selv så er det lettere å forstå hva de forskjellige innstillingene gjør med eksponeringen av bildet ditt. Post gjerne eksempler i kommentar feltet her. 

SONY DSC
Du finner også flere Fototips jeg har skrevet HER. 

Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang. Takk for at du tok deg tid til å ta en tur innom bloggen min, setter pris på det. Du kan også følge meg på Facebook, Flickr og Adobe Portfolio. Du finner også noen Photoshop Guider jeg har laget på min YouTube.  

Vi høres snart igjen med nye opplæringer og bilder.  

ANONSE: Trenger du Fotograf? Eller ønsker ett bilde redigert?  
Se DETTE innleget på fotobloggen min nå! 

 Robert's Photography And Digital Art  
All Rights Reserved ©2017 
Foto og tekst av: Robert Pedersen
 

 

#foto #fotoblogg #fotograf #hobby #fototips #fotoguid #ISO #blenderåpning #lukkerhastighet #eksponering #komposisjon #rpandda #drammen #gullskogen #gård #snegl #macro #landskap #blomst #natur #gullskogengård#oslo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DET GYLDNE SNITT #FOTOTIPS

  • 14.02.2017 - 12:16

Hei og hå folkens.

Nå kommer det ett aldri så lite fototips. Vi skal snakke om Det gyldne snitt, og hva det er og hvorfor denne regelen er så viktig.

For å kunne bryte regler må man først kunne dem. Den mest brukte og viktigste komposisjonsregelen må være reglen "Det Gyldne Snitt". "The Rule of Thirds" (som Jeg pleier å bruke) er en "tommelfingerregel" eller retningslinje som gjelder for prosessen med å komponere visuelle bilder som design, film, malerier og fotografier. Du kan lese mer på Wikipedia også om du ønsker å vite mer.

Bildene i denne posten er tatt av meg med mitt gamle Sony A200 kamera. Bildene er fra Drammen, Gullskogen Gård, Blaafarveværket og Valdres. Bildene er fra Arkivet mitt og ble tatt i 2013. 


Det gyldne snitt er en matematisk utregning av det mest visuelt tilfredsstillende punktet på en gitt linje. La oss si at du har linjestykket AB. Hvis punktet S deler AB i to slik at forholdet mellom AB og AS er lik forholdet mellom AS og BS, vil S dele linjestykket i det gyldne snitt. Kort sagt, den minste delen forholder seg til den største som den største forholder seg til hele linjestykket, og forholdstallet vil alltid være 1,6180. Slik:

 

Om du forestiller deg det gyldne snitt innenfor den rektangulære rammen til et fotografi så vil det se slik ut:



EKSEMPEL:

 


Ideen er da at om man plasserer hovedelementene (hovedmotivet) i det gyldne snitt, så vil et bilde bli mer balansert og visuelt attraktivt, i motsetning til om de blir plassert for eksempel i midten.
Det finnes flere forskjellige gyldne snitt i et rektangel, setter du alle sammen vil de danne et lite rutenett, med en firkant i midten. Dette rutenenttet minner veldig mye på en annen, mye brukt komposisjonsregel innen fotografi, nemlig the rule of thirds. Denne regelen er basert på det gyldne snitt, men er en forenklet utgave av den. Den går ut på at om man deler et bilde inn i ni like store firkanter, så vil hjørnene rundt firkanten i midten være regnet som de mest visuelt tilfredstillende stedene å plassere de viktigste elementene i bildet. Ellers bør horisonter og lignende følge strekene.

DET GYLDNE SNITT (de røde merkene er det "golden point"): 




THE RULE OF THIRDS (de røde merkene er det "golden point"):



Det gyldne snitt finnes overalt i naturen og på menneskekroppen. Det sies at dette delingsforholdet finnes mellom lengden fra skulderen til fingertuppene og lengden fra albuen til fingertuppene, og lengden på bena i forhold til lengden fra kneet til tærne. Dette er en enkel komposisjonsregel som i de aller fleste tilfeller skaper et velbalansert bilde. Både arkitekturen og malerkunsten har benyttet seg av denne regelen i lange tider, blant annet kan man finne elementer av det gyldne snitt i Parthenon-tempelet i Hellas og i Kheopspyramiden i Egypt.

Det gyldne snitt og the rule of thirds er regler som alle nybegynnere innen foto bør lære seg grundig med en eneste gang. Kan du en regel godt, er den nemlig mye enklere å bryte den... Og det er fult lovlig så lenge komposisjon blir bedre av det.


Du finner flere Fototips HER.
Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang.

Takk for at du tok deg tid til å ta en tur innom bloggen min, setter pris på det. Du kan også følge meg på Facebook, Flickr og Adobe Portfolio. Du finner også noen Photoshop Guider jeg har laget på min YouTube
 

Vi høres snart igjen med nye opplæringer og bilder. 
______________________________________________


Robert's Photography And Digital Art 
All Rights Reserved ©2017
Foto og tekst av: Robert Pedersen

______________________________________________

ANDRE INNLEGG DU KAN LESE MENS DU VENTER PÅ NESTE POST

______________________________________________

#foto #fotoblogg #fotograf #hobby #fototips #fotoguid #detgyldenesnitt #ruleofthirds #komposisjon #rpandda #drammen #gullskogen #gård #elv #foss #fossefall #vann #fjell #skog #hytte #dyr #kalv #natur #himmel #skyer #båt #gullskogengård #blåfargeværket #Blaafarveværket #valdres

______________________________________________

MACRO FOTOGRAFERING

  • 30.04.2016 - 16:46

I dag skal jeg snakke litt om Macro fotografering og lite kostbart ekstra utstyr man kan kjøpe for å ta enda bedre macrobilder. Jeg er ikke veldig god på dette selv, men vil formidle den kunnskapen jeg har fått ved å lese og prøve ut forskjellige ting selv.

 


Utbredelsen av digital fotografering har tatt bort en av de mest utfordrende problemer med fotografering: hvordan man skyter macro bilder uten en haug av spesialisert utstyr. Nå kan du komme tett på motivet ta macro bilder digitalt og ende opp med en 100 prosent suksessrate.

Jeg vet at jeg ikke er alene når jeg sier at macrofotografering er en absorberende aktivitet: å få til ett «close up» Bilde av f.eks en flue så du ser detaljene i øynene dems er tidkrevende og en tålmodighetsprøe uten om det vanlige. Det må være utrolig heftig og få til. Det er ingenting mer gledelig enn å gjøre en stor print av et insekt, mineral prøve eller andre små gjenstander som normalt er for små til at det blotte øye kan se det.

For å skyte macro i disse dager trenger du så klart ett speilreflekskamera, stativ og fjernutløser er et absolutt minimum. Men i tillegg kan man ha noen ekstra utstyr for og forsterke forstørelsen av ekstremt små objekter/motiver. Man kan begynne å sette på en diopter linse på den eksisterende standard linsen ... dette vil gi en grad av forstørrelse; du kan også sette på ett forlengelsesrør mellom det vanlige objektivet og kamerahuset; du kan også kjøpe en Macro belg og plassere dem mellom linsen og kamera huset. Eller om man har mye penger kan man investere i en ganske dyre optik for kun macro fotografering.

I disse dager, gjør vår digitale verden det med lett het! Med et digitalt kamera - kompakt eller DSLR - selv nybegynnere blir overrasket over hvor lett det er å gjøre «close up» bilder virkelig, virkelig store selv om objektet/motivet er virkelig lite

I virkeligheten, kan du komponere digitale macrobilder så enkel eller så komplisert som du ønsker det skal være: selv med et billig kamera kan ta bilder av den lille verden foran deg.

Jeg går ikke i mer detalj når det kommer til komposisjon og den slags. Ville bare nevne at med ikke alt for kostbart ekstra utstyr kan man ta gode macro bilder. Selv har jeg kun brukt en macro zoom linse på bildene i innlegget. Var dette nyttig for deg?

ANDRE INNLEGG


#foto #fotoblogg #fotograf #hobby #macrofoto #fototips #fotoguid #closeup #fotoutstyr #diopterlinse #forlengelsesrør #macrobelg #rpandda #drammen 

Robert's Photography and Digital Art

Jeg heter Robert og er 39 år. Velkommen til min blogg, som hovedsakelig vil den dreie seg om foto og andre foto rellaterte greier, men også om mine andre interesser som mat (jeg er utdannet kokk), musikk m.m. Og ellers alt av ting som måtte engasjere meg. Jeg er kun en hobby fotograf som har begrenset med tid til og holde på med dette. Men her skal jeg vise frem mine bilder, digital fotomanipulasjon og komme med enkle Photoshop og Lightroom guider osv. Hope you enjoy this blog Kontakt meg på mail: rectyg0ofoto@yahoo.no

  • Følg bloggen:
  • Blogg.no
  • Facebook
  • Flickr
  • Twitter
  • YouTube
  • Google+
  • Adobe Portfolio
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no